Saturday, February 28, 2009

Jangan Cabar Orang Melayu Islam Beraja.

BUTTERWORTH – Pengerusi Silat Lincah, Pesaka dan Seni Bela Malaysia, Datuk Omar Din Mauju memberi peringatan kepada Pengerusi DAP Karpal Singh jangan bersifat angkuh dan keterlaluan mencabar Sultan dan Raja-Raja Melayu.

Omar Din berkata, kebiadapan yang ditunjukkan oleh Karpal yang bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah mencetuskan kemarahan lebih empat juta ahli silat di seluruh negara.

Katanya, orang Melayu yang bersubahat dengan Karpal juga diingatkan supaya jangan terus mencabar ‘orang silat’ yang selama ini tidak mencampuri urusan politik.

4 comments:

  1. salam sedara ..
    tolong bagi nama dan alamat penuh ..

    aku nak pergi jumpa ko..
    mgkn aku hantar surat rasmi dulu utk appointment

    ReplyDelete
  2. Raja Juma’at ibni Raja Ja’afar, seorang putera Raja Riau yang menjadi menantu kepada Sultan Muhammad Shah ibni Sultan Ibrahim, Sultan Selangor Ketiga (1826-1857). Baginda juga merupakan cicit kepada Sultan Ibrahim, Sultan Selangor Kedua (1778-1826). Raja Juma’at juga merupakan anakanda saudara kepada Sultan Muhammad Shah, Sultan Selangor Ketiga, 1826-1856. Menurut catatan sejarah, Raja Juma’at membina istana sekali gus kota pertahanan dan gedung menyimpan bijih timah yang dikuasainya di Lukut pada masa itu. Beliau merupakan salah seorang yang sangat kaya di Selangor kerana kejayaannya menjual hasil jualan bijih timah ke Melaka (Lukut) terletak di bawah kekuasaan Selangor pada 1820-an).

    Kota Lukut terletak di Bukit Gajah Mati dekat Lukut, Port Dickson. Ia mula dibina oleh seorang pembesar Melayu dalam tahun 1820-an. Bagaimanapun, Raja Juma’at bukanlah pengasas sebenar Kota Lukut sebaliknya orang yang mula-mula sekali mengasaskan Kota Lukut bernama Raja Busu iaitu salah seorang kerabat Diraja yang berasal dari Selangor. Disebabkan Raja Busu mati dibunuh oleh orang-orang cina dan istananya dibakar dalam satu pergaduhan dalam tahun 1845, peranan beliau di Lukut hilang begitu sahaja. Raja Juma’at lebih dikenali di Lukut kerana ia membina semula kota yang musnah itu dan berjaya memajukan Lukut menjadi sebagai pusat perdagangan yang mashyur lagi terkenal pada zaman itu.


    Raja Juma’at terkenal sebagai seorang pengusaha bijih timah terkaya di Lukut pada pertengahan abad kesembilan belas. Malangnya setelah beliau meninggal dunia, puteranya Raja Bot gagal meneruskan kegemilangan Kota Lukut menyebabkan ianya mundur dan akhirnya ditinggalkan begitu sahaja. Raja Juma’at meninggal dunia dalam tahun 1864 dan disemadikan disatu kawasan tidak jauh dari istananya di Bukit Gajah Mati (sekarang dinamakan Makam Diraja Lukut). Di sini juga bersemadinya kaum keluarga Raja Juma’at, termasuk permaisuri, bonda dan putera-puterinya.

    BODOH PUNYA UMENO...SEJAK DULU LAGI CINA DAH BUNUH RAJA MELAYU .. TU PUN DOK BAGI PROJEK/ALIBABA KAT CINA .. DOK KATA KAT NIZAR KUNUN .. KATA KAT PAS KUNUN, PADAHAL UMENO YANG LEBIH AWAL DOK SEMBAH CINA.. LA NI SAPA JADI OTAI KAT LUKUT KALAU BUKAN CINA ????

    ReplyDelete
  3. Kita tidak tahu apa yang sebenarnya terjadi pada Raja Busu. Mungkin juga dibunuh oleh orang PAS yang nampak macam cina. Tiada bukti kukuh dan tiada lapuran polis dibuat atas kejadian ini. Raja jumaat maju dan lebih berjaya kerana melayu pada itu sudah bersatu.

    ReplyDelete
  4. bodoh punya munawir... muka tak tau malu... klu dah webmaster tak suker ko lepak kat TKO, yg ko nak melepak kat saner buat aper.. gi la bukat forum khas untuk ko sendiri.... bangang punya orang....

    ReplyDelete